Badanie i rozumienie świata przez dzieci wg szwajcarskiego psychologa, Jeana Piageta odbywa się za pomocą zmysłów. Dzieci dotykają, smakują, wąchają, słyszą. Poznają żywioły i prawa fizyki, takie jak spadanie, unoszenie się pewnych powierzchni na innych. Mają do dyspozycji wszelkiego rodzaju rozmiary, tekstury, kolory, ciężary, dźwięki… 

     Wszystko to sprowadza się w umyśle dziecka do logiki, według której urządzony jest świat. Im więcej materiałów bezpostaciowych w otoczeniu dziecka, tym bardziej będzie chciało eksperymentować – tym lepiej pozna i zrozumie rzeczywistość. Dzieci kochają główkować, co zrobić z materiałów prostych i podstawowych – kredek, kartonu, patyków, farb, bezkształtnych mas, wody, piasku, past, instrumentów, półproduktów itd. Ich wyobraźnia najsilniej działa wtedy, gdy pełne fascynacji, mogą odkryć, co się stanie, co powstanie z tego, co mają do dyspozycji. Jest to coś zawsze swoistego, nie powtórzonego po raz drugi.

     Dzisiaj piszę o klockach jako typowym materiale bezpostaciowym i zabawce konstrukcyjnej. 

      Wybrałam zestaw klocków z naturalnego drewna od MUMIKO, składający się z dziesięciu trójwymiarowych elementów, gdzie każdy element posiada mały magnes, który pozwala  na łatwe i intuicyjne łączenia. Klocki zostały zaprojektowane we współpracy z Centrum Terapii Dziecięcej Integro w Krakowie, aby wspomagać leczenie dzieci z zaburzeniami zmysłu dotyku. 

      Projekt ten to praca studencka Magdaleny Pasternak, zrealizowana pod kierunkiem prof. Czesławy Frejlich na Wydziale Form Przemysłowych krakowskiej ASP.

      Bawiłam się dzisiaj nimi z półtorarocznym dzieckiem i choć zabawka przeznaczona jest dla dzieci powyżej trzech lat, myślę, że już młodsze dzieci mogą mieć ją w rękach, bo sam dotyk jest kojący i daje sensoryczne doznania. Na tym etapie dziecko może zastanawiać się, do czego mogą służyć elementy i na początek próbować dowolnie łączyć, ćwicząc intuicję. Sama mam przyjemność z ich układania, lubię je wąchać. Klocki, po złożeniu, przybierają formy postaci zwierząt i figur geometrycznych. Mają cudowną pastelową estetykę, jak zresztą wszystkie produkty od MUMIKO

      Zabawa z klockami może zmieniać myślenie dzieci i wyostrzać kluczowe umiejętności. Kreatywność, myślenie wielopoziome, intuicyjność, zdolności motoryczne. Tworzenie w wyobraźni planowanych konstrukcji, obracanie elementów imaginując, to ćwiczenie myślenia abstrakcyjnego. A poprzez dowolność tworzenia – sposób na wolność w wyrażaniu siebie. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *